La Caţavencu se poartă antiortodoxia?

 După o săptămână nebună am apucat şi eu să frunzăresc azi Academia de miercurea trecută. Pe prima pagină, tradiţionalul fotomontaj format dintr-un tablou celebru plus moacele diverselor personaje autohtone. De data asta, în rolurile principale sunt răposatul patriarh, sinodul BOR, Băsescu&Co. Ideea de bază: Teoctist, fost securist, a ajuns în iad, iar ierarhii din Sinod, foşti securişti şi ei, propun să fie ales cel mai mare în grad. Mă rog, zic că poate răposatul Arăpaşu o fi refuzat la un moment dat să citească de ieşirea combinaţiei pentru complex de vile de patru stele lipit gard în gard cu Poliţia de Frontieră, iar acum se plătesc postmortem poliţele, şi trec mai departe. Chiar dacă totuşi cavalereşte e să te răfuieşti cu presupuşii securişti înainte ca respectivii să dea colţul, nu imediat după.

  Mai dau câteva pagini, pac o caricatură cu popă ortodox de rang înalt care-i arată lui Hristos un patrafir Armani. Încă o pagină, zang un text cu nuş’ ce Buick primit cadou de Teoctist, pe care-l foloseau cică nişte şmecheri la agăţat. Buick-ul, nu Teoctist, inca nu s-a ajuns acolo cu „articolele”. Încă o pagină, încă două texte cu Teoctist, popi şi BOR, din care unul reuşeşte să mă scoată din sărite. Citez: „L-au pupat pe gură toţi politicienii, însă cei mai destupaţi din popor n-au putut să-i uite telegramele către Nicolae Ceauşescu. În timp ce Biserica Catolică din Polonia sprijinea pe faţă Sindicatul „Solidaritatea”, la noi Biserica blagoslovea termocentrale”. Semnează curajos Bursucul drastic.

 Bursucul ăsta săracul, stă prost şi cu logica, iar de istorie nu mai vorbim. Dar i se umple gura de admiraţie faţă de curajoşii popi catolici din Polonia. Chestie care mă face să simt nevoia să menţionez câteva neînsemnate detalii. În primul rând, Biserica Catolică din Polonia avea pe cine sprijini deschis. Exista un sindicat Solidaritatea, care lupta contra regimului, făcea greve, scotea în stradă zeci sau chiar sute de mii de oameni. Prin alte ţări socialiste cu populaţie catolică, de pildă Cehia, aceeaşi curajoasă biserică catolică făcea ciocul mic, cam în acelaşi stil cu ortodocşii noştri. Care poate ar fi susţinut şi ei la o adică pe careva, dacă ar fi avut pe cine. În al doilea rând, muşchii popilor catolici polonezi s-au umflat subit după ce, pe 16 octombrie 1978, influentul cardinal Karol Wojtila a ajuns papă. La Roma. Cu alte cuvinte, în spatele popilor care, plini de un curaj ce le cam lipsise pe vremea Concordatului cu Hitler, ajutau „Solidaritatea” din amvon, se aflau resursele şi uriaşa influenţă a Vaticanului. Una ar fi fost dacă murea suspect un oarecare Teoctist din România, şi alta dacă se punea Vaticanul pe urlat în 100 de limbi că la vreun popiştac polonez s-au uitat mai urât doi băieţi cu ochi excesiv de albaştri. În al treilea rând, lecturile făcute prea târziu sau deloc se răzbună pe bursucul drastic, care n-a prea auzit de relaţia foarte diferită pe care au avut-o bisericile ortodoxă şi respectiv catolică cu puterea laică, de la Marea Schismă încoace. Ca Teoctist să se ia de beregăţi cu Ceauşescu, ar fi trebuit în primul rând să rupă o tradiţie care urcă până la Comneni. În vreme ce Wojtila ocupa scaunul de pe care se războiseră cu regi şi împăraţi diverşi papi pentru care postul de la Vatican nu scotea automat din recuzită armura.

 Buun, trecem şi peste curajosul bursuc anonim, şi dăm, pe aceeaşi pagină, de un D.M. care ne învaţă că Biserica Ortodoxă a intrat la apă (prin intrarea în Colegiul Electoral al lui Onaca) pentru a scoate bule, ca să nu fim mai prejos decât catolicii. Mă rog, umor antiordox mai bun se publica şi în Urzica, pe vrema împuşcatului.  De mare angajament. Sărim şi băltoaca în cauză.

 Ca să ajungem, fix la mijlocul ziarului, la un soi de anchetă (de data asta semnată, bravo lui Căutiş pentru că măcar are curajul opiniei), evident tot despre un popă ortodox. Care ar fi omorât nişte evrei, ca să le ia casa. Ciudat, n-ar fi făcut-o cu veselie pe vremea scurtei guvernări legionare, când ar fi primit şi o medalie pentru asta, ci prin 1949, când în CC al PCR făceau furori Ana Pauker, Valter Neulander şi compania. Mai mult, cică la Patriarhie s-ar fi aflat de odioasa crimă „dar probabil că înalţii prelaţi au conchis că ei devin proprietarii clădirii victimelor, că doar un preot le-a luat viaţa şi apoi Biserica le-a dat găzduire de veci sub pardoseala ctitoriei Sf. Gheorghe Vechi, unde a fost de altfel prima Mitropolie din Bucureşti”.  Că la Patriarhie s-a ştiut de crimă autorul doar presupune, pornind de la faptul că epitropul bisericii în cauză i-ar fi povestit de crimă unui angajat, pe patul de moarte. Probabil că angajatul ăla avea fir direct cu Patriarhul, iar acesta a ţinut o şedinţă-fulger cu „înalţii prelaţi”, în care s-a şi votat păstrarea imobilului. Eu unul mă aşteptam să citesc anchete de-astea în Ziua de Iaşi sau în Gazeta de Cluj, cu diverşi afacerişti evazionişti în prim-plan, dar dacă-i cu popi ortodocşi se pare că se poate şi în Caţavencu.

 În total am numărat opt articole şi două caricaturi antiortodoxe, şi e foarte posibil să nu le fi nimerit pe toate. Culmea, pe prima pagină în Academie se mai lăfăie şi un titlu despre armata română, care „a păstrat stagiul sexual obligatoriu”. Ancheta aia e pe bune, doar titlul e cretin, în text fiind de fapt vorba despre un general care hărţuieşte sexual subalternele. Acum, ca să nu ziceţi c-am luat-o spre Bălăceanca pe urmele unui autointitulat tribun, admit că poate oamenilor li s-a părut că scăzând niţel încrederea românilor în armată şi biserică o s-o mărească pe aia în presă. Dar pare totuşi ciudată admiraţia asta necondiţionată pentru biserica catolică, în condiţiile în care mânăriile imobiliare ale monseniorului Robu sunt mult mai apropiate de zilele şi de problemele noastre decât eventualul pact cu necuratul în uniformă al răposatului Teoctist.

Reclame

19 Responses to La Caţavencu se poartă antiortodoxia?

  1. lys3rg0 spune:

    Cam slabut ales contraexemplul cu Cehia… cred ca e singura tara din Europa in care, acum cand e libertate de exprimare, peste 80% se auto-intituleaza ne-practicanti ai vreunei religii si aproape 55% se declara deschis atei. Deci pe timpul comunistilor, nu prea avea pe cine sustine vaticanul.

  2. vam spune:

    nu numai la catavencu se practica antiortodoxia. se practica mai de mult. acum sunt si interese politice la mijloc.

  3. B. Fashionista spune:

    Nu stiu daca e atat de mult antiortodoxie, cat e dorinta, poate exagerata cateodata, dar nu rautacioasa, de a arata adevarul.
    Si ne-am gandit vreodata sa ne intrebam daca nu cumva curentul „anti-ordox” a inceput cu anumiti preoti care au dus zicala „sa faci ce zice preotul, nu ce face el” la extrem?

  4. La Caţavencu se poartă antiortodoxia? « Adrian Niculae, jurnalist-terminator

    Campanie antiortodoxa in Catavencu

  5. sketis spune:

    observatii destul de corecte.
    fiind „progresist”, trebuie musai sa fii anti-ortodox. am mai vazut si pe la altii…

  6. titip spune:

    la catavencu functioneaza instinctul de turma…saracii…sunt in pana de subiecte.

  7. optimvs spune:

    lys3rg0, gresesti din doua motive:
    1. Cu 18 ani in urma mult mai putini cehi erau catolici nepracticanti sau atei.
    2. Exact asta era ideea contraexemplului, ca biserica (de orice fel, catolica, ortodoxa, protestanta) putea face ceva doar daca avea pe cine sustine.

  8. bogdant spune:

    de data asta articolul tau e cam varza. in primul rand, ltoate exemplele alese de tine, dintr-un singur numar, au legatura cu Biserica ca organizatie si nu cu credinta ortodoxa, deci de unde pana unde anti-ortodoxism. de aceea cred ca titlul e prost ales.
    nustiu daca citesti catavencu regulat sau nu. probabil c anu, caci altminteri ar trebui sa recunosti ca de-a lungul anilor ei au avut aceeasi atitudine ireverentioasa fata ftele bisericesti, iar Teoctist nu a fost ocolit. oricum, poti cauta in arhiva. dar tot in arhiva vei gasii si articole despre preoti ortodocsi si nu numai care au infundat puscariile comuniste. deci, ei au ceva cu inalte fetze nu cu oamenii de pe strada care se declara la referendum ca fiind ortodocsi. traim in ortodoxia lui teoctist, nu in catholicosul lui ratzinger, asta e, e normal sa spui ceva despe teoctist, caci actiunile lui te afecteaza si acum, nu cele ale lui ratzinger. alea, ceva mai incolo….

  9. optimvs spune:

    Hai sa fim seriosi, orice religie inseamna in primul rand oameni. De la Badea Gheorghe de la coada vacii la patriarh, fara ei n-ar exista ortodoxie, catolicism sau ce vrei tu decat in cartile de istorie. Iar cand umpli un numar de revista cu articole in care ortodocsii sunt facuti praf, iar catolicii sunt ridicati in slavi, faci antiortodoxie, nu dai in popa X.

    In rest, ramane cum am stabilit: una e sa-l mai ciupesti pe Teoctist cu aluzii destul de fine, cat traia, si alta e sa-l faci deschis securist, dupa ce-a murit. Tu, ca orice mare fan Catavencu, nu poti accepta ideea ca o asemenea revarsare de articole vadit tendentioase contureaza o campanie antiordodoxa al carei scop ramane sa fie lamurit.

  10. bogdant spune:

    „Hai sa fim seriosi,…”, „In rest, ramane cum am stabilit: …” – auzisem si eu de „omniscientza auctoriala”, dar totusi, nu mai trage tu concluziile, lasa-le mai degraba sa se contureze din expunerea argumentelor si opiniilor 😉
    „o asemenea revarsare de articole vadit tendentioase contureaza o campanie antiordodoxa al carei scop ramane sa fie lamurit.” – asta chiar m-a dat pe spate, nu stiam ca esti un adept al teoriei constipatzioniste, pardon complotiste. ma mir ca nu ai bagat ceva si cu masonii, ca tot e la moda zilele astea
    oricum, astept lamurirea scopului campaniei amintite =))

  11. optimvs spune:

    As zice sa vezi intai barna din ochiul propriu, formularea „de data asta articolul tau e cam varza” aduce izbitor cu chestiile de care ma acuzi pe mine.

    In rest, ramane cum am stabilit 😉 , normal ca o persoana care participa ca activist antidiscriminare la parada gay nu moare de dragul BOR, dar ma asteptam la nitel mai multa obiectivitate. Ma refer in primul rand la analiza calitatii materialelor aparute in numarul trecut din Catavencu. Sau nu l-ai citit pe ala cu familia de evrei chipurile omorata de un popa?

  12. admin spune:

    Nu-mi mai plăcea la un moment dat Academia Caţavencu. Dar salut atitudinea lor recentă faţă de BOR, jos pălăria.

  13. vali spune:

    problema este ca Biserica ortodoxa Romana (BOR) considera homosexualitatea o boala care trebuie tratata si nu un mod alternativ de viata sexuala, ca alte biserici de prin America. E normal ca homosexualii, declarati sau nu, sa dea in BOR. Pentru ca, in afara Bisericii, nimeni nu le mai taie elanul homosexualilor, actualul presedinte exprimandu-se la televizor ca 1 roman din 5 (adica 20%) e homosexual.

  14. Mişto argumentul cu biserica care nu se opune dictaturii pentru că nu are pe cine să susţină. Păcat că nu-l ştiau şi greco-catolicii. La fel de tare şi ăla cu securiştii cu care nu trebuie să se mai răfuiască nimeni după ce au dat colţul.

  15. optimvs spune:

    Pacat ca greco-catolicii au ajuns pur si simplu la puscarie, din motive politice, fara sa fi apucat sa schiteze vreun gest de opozitie cat erau in libertate. Asa ca e cam greu sa stim ce-ar fi facut daca i-ar fi lasat comunistii in pace.

  16. est-vest spune:

    Nu doar Catavencu e antiortodox, dar aceeasi atitudine o au si cei de la Carcotasii. Cica pamflete…

  17. admin spune:

    Pt vali. Este firesc ca samanii ortodocsi sa fie impotriva homosexualilo, asta le porunceste doctrina. Alta e ca nu prea inteleg de ce-a indesit-o Base pe la biserici, il stiam un tip descuiat. A dat-o rau in populism.

  18. admin spune:

    E o atitudine perfect sanatoasa. Numai ca Carcotasii ii ataca si pe homosexuali, care sunt si asa ciomagiti de toata lumea. Probabil, e o forma de delimitare a celebrutatilor, dar nu numai, panicate ca ar putea sa le fie refuzata calitatea de heterosexuali.

  19. […] Vântu versus Biserica Ortodoxă Română  Am mai scris, de-a lungul timpului, aici şi aici, despre diversele campanii făţiş antiortodoxe desfăşurate de trustul lui S.O. Vântu. […]

Lasă un răspuns

Completează mai jos detaliile tale sau dă clic pe un icon pentru a te autentifica:

Logo WordPress.com

Comentezi folosind contul tău WordPress.com. Dezautentificare /  Schimbă )

Fotografie Google

Comentezi folosind contul tău Google. Dezautentificare /  Schimbă )

Poză Twitter

Comentezi folosind contul tău Twitter. Dezautentificare /  Schimbă )

Fotografie Facebook

Comentezi folosind contul tău Facebook. Dezautentificare /  Schimbă )

Conectare la %s

Acest site folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.

%d blogeri au apreciat asta: