„De partea cealaltă” – filmul bătut de Mungiu la Cannes

Săptămâna asta rulează în Bucureşti filmul „Auf der anderen Seite” („De partea cealaltă” – titlul englezesc „The Edge of Heaven”) , pe care  „4 luni, 3 săptămâni şi 2 zile” l-a bătut în „meciul” pentru Palme d’Or. Vă spun cu mâna pe inimă că filmul turco-germanului Fatih Akin mi s-a părut mult mai puternic, infinit mai actual şi, în orice caz, mai  bine realizat din aproape toate punctele de vedere decât pelicula lui Cristian Mungiu.

 N-oi fi eu vreun celebru critic de film, dar, după cum şi-au dat seama cititorii mei, nu prea dau cu bâta-n baltă când vine vorba despre aprecieri, aşa că îmi pun legitima întrebare: cum a câştigat „4, 3, 2”  Palme d’Or? Mergeţi să vedeţi „Auf der anderen seite”, şi pe urmă cred c-o să fiţi la fel de miraţi ca şi mine.

 Poate o să spună unii că noi românii suntem mereu tentaţi să ne negăm valorile, că mi-e ciudă pe succesul lui Mungiu etc. Puţin îmi pasă. Nu-mi place cinematografia minimalistă, nu-mi plac temele fiziologice, nu-mi place succesul bazat pe exploatarea unui subiect pe gustul juriului. Mungiu a spus o poveste (de altfel adevărată, sau în orice caz nu mult exagerată) care „se pupă” perfect pe ceea ce „servise” propaganda vestică despre România vreme de 25 de ani înainte de 1989. Unda de simpatie din Europa de Vest şi SUA provine, în cazul lui „4, 3 ,2”, din reacţia gen „uite domle că nu ne-au minţit ai noştri”. În cazul de faţă chiar nu-i minţiseră, dar ce legătură are asta cu valoarea filmului?

Lasă un răspuns

