Medicul român, între Menghele şi Ostap Bender

De vreo două zile face furori pe net scrisoarea deschisă  adresată ministrului Sănătăţii de medicul, scriitorul şi, mai nou,  blogerul Sebastian Corn/Florin Chirculescu. N-o să comentez ceea ce conţine respectivul text (în cea mai mare parte probleme reale ale sistemului medical românesc), ci doar ceea ce nu conţine. Respectiv constatarea că meseria aproape sfântă de medic a ajuns în România anului 2009 ceva între bişniţă şi vânzarea de speranţe fără acoperire.

 Foarte indignat, Sebastian Corn spune în textul său, cu referire la recentele cazuri de corupţie/imbecilitate/nesim’ire din sistemul medical : „mi se pare cel puţin bizar ca specia denumită ziarişti să generalizeze, ricanând, o problemă tragică, azvârlind oprobiul asupra unei întregi categorii profesionale”. Intr-adevar, cunosc nenumărate specimene de „ziaristi” (ghilimelele nu sunt intamplatoare) care ar merita lasate sa moara precum cainii in sant. Nu intamplator insa, stiu şi un mare numar de medici care ar merita fix aceeasi soarta. Si asta, desi, slava Domnului, n-am prea avut multa treaba in spitale.

Cu alte cuvinte, Sebastian Corn neagă, prin această frază, metastaza care a cuprins tot ceea ce înseamnă asistenţă medicală în România. Nenorociţii de ziarişti sunt vinovaţi pentru impresia generală că a merge la spital e cam tot una cu a juca ruleta rusească, nu medicii care nici nu se uita la tine până nu dai plicul, nu nenorociţii care prescriu medicamente scumpe  doar pentru că au combinaţii tip „para-ndărăt” cu farmaciile, nu imbecilii care omoară sau schilodesc pacienţi veniţi în spital pe picioare. Nu asasinii care testează vaccinuri controversate pe copiii pacienţilor mai puţin educaţi/informaţi!

Sigur, generalizarea e un pacat, pentru că, de pidă, dând titluri precum cel pe care l-am dat eu îl jigneşti nejustificat şi pe medicul care-şi face cinstit şi cu pricepere meseria, în nişte condiţii, într-adevăr, deosebit de grele. Numai că imi asum acest păcat, pentru că, pur si simplu, am ajuns la concluzia că proporţia medicilor cinstitţi şi pricepuţi a ajuns mult prea mică în marea masă de escroci şi impostori.

 Să exemplific cu experienţa proprie: o zi de vară a anului 2005, maternitatea Spitalului Municipal, păstorit pe atunci de Sorin Oprescu; din nouă femei care au născut în interval de 6 ore, opt au făcut-o prin cezariană. A doua zi povestea s-a repetat: şapte din şapte. A treia zi: nouă din zece. Logic, mi-am pus întrebarea: oare a devenit femeia mileniului III incapabilă să nască pe cale naturală? Desigur, nu. Explicaţia e mult mai simplă, mai prozaică şi mai abjectă: la o naştere normală iau plicuri doar un medic şi moaşa, la o naştere prin cezariană cotizezi la trei medici. Tare aş merge în spitalul în care lucrează dl Corn, să fac şi acolo numărătoarea asta vreme de o lună, şi să discutăm pe urmă, cu cărţile pe masă, despre salarii mici, ore suplimentare neplatite, personal deficitar şi altele asemenea.

Realitatea cumplită, şi pe care o neagă, în pofida evidenţei, până şi cei mai cinstiţi medici, dintr-o solidaritate de breaslă prost înţeleasă, este că sistemul de asistenţă medicală din România a funcţionat la limita de avarie atât de multă vreme, încât i-a corupt pe oamenii de calitate pe care-i cuprindea. E drept, cel mai greu e de luptat cu corupţia care vine din mici compromisuri, făcute pe o perioadă mai mare de timp.  Sunt curios câţi dintre profesorii cu tâmple cărunte şi operaţii realizate în premieră în România mai sunt în stare să-şi aducă aminte care a fost prima operaţie pe care au amânat-o sub justificarea că sunt cumplit de obosiţi dar, în realitate, pentru că plicul nu fusese suficient de plin. Şi asta poate după mulţi ani în care vedeau cum oameni care nu munceau nici a suta parte din cât  munceau ei, şi care nu purtau nici o răspundere, câştigau infinit mai bine.

Problema nu e însă cum s-a ajuns aici, pentru că n-are nimeni nevoie de procesul sistemului medical românesc, care ar trebui împletit cu procesul tuturor guvernelor din ultimii 30 de ani.  Problema e cum se poate scoate „Sănătatea” din colaps, cum putem face ca medicul să vadă din nou în faţa sa un om suferind, nu un „client” numai bun de jumulit!

4 Responses to Medicul român, între Menghele şi Ostap Bender

  1. Vlad spune:

    Păi am impresia că nu aţi citit de fapt scrisoarea. În niciun punct al ei nu încearcă domnul Corn să-i absolve pe incompetenţi, şpăgari, etc. Şi de fapt, dacă citiţi cu atenţie, îşi atacă dur unii colegi. Unii îi sunt superior ierarhic, şi riscă făcând asta. Încearcă să salveze ce mai e de salvat.

    Pe lângă asta, dacă observaţiile dumneavoastră legate de şpăgile de la maternitate sunt adevărate, nu înţeleg de ce nu aţi sesizat poliţia – puteaţi aştepta până după ce copilul dvs era externat, dacă vă temeaţi pentru el.

    În rest, din postul dumneavoastră nu reiese decât aceeaşi generalizare. Sinecdoca „medicului român” care vede în omul suferind un „client bun de jumulit”.

    Sunt medic. Şi nu am luat în viaţa mea ciubuc, condiţionat sau necondiţionat. Nu sunt singurul, nici vorbă. Sigur, ca să-mi pot plăti chiria, trebuie să am încă un job, pentru care sunt supracalificat, în timpul în care aş fi putut să mă pregătesc suplimentar pentru meserie, sau să mi-l petrec cu familia, pur şi simplu. În ultima vreme, pacienţii mei noi mă privesc cu o rară suspiciune, fără să mă ştiu vinovat de ceva. Nu contează cum mă simt eu dat fiind situaţia, contează că treaba asta afectează grav relaţia mea cu ei, şi mă împiedică să-i ajut aşa cum e necesar să o fac. Nu, nu mi se întâmplă doar mie, e valabil pentru fiecare medic din ţara asta. Nu dau vina pe presă, e clar că e vorba de un fel de bubă veche care dă pe afară. Dar în momentul de faţă trebuie să restrângem cât putem pagubele şi victimele colaterale. NU mă refer la muşamalizări. Vă încurajez să daţi pe mâna poliţiei pe fiecare medic care vă tratează injust. Însă iniţiativa domnului Corn e prima coerentă, corectă şi puternică din câte am văzut până acum. Recitiţi scrisoarea, veţi vedea că îl acuzaţi pe nedrept de „orbire”.

  2. optimvs spune:

    Impresia e gresita, si nu stiu de unde v-ati facut-o, mai ales ca paragraful pe care l-am citat e pe undeva la sfarsit :).

    Afirmatia mea este justificata de vehementa cu care Sebastian Corn dadea vina pe ziaristii care generalizeaza. Cand, de fapt, problema este ca s-a generalizat coruptia in sistemul medical romanesc.

    Spuneti ca generalizez. De cand am facut constatarea legata de nasterea prin cezariana, i-am intrebat pe toti cunoscutii/prietenii aflati intr-o situatie similara ce au constatat apropo de frecventa operatiilor de cezariana. Va las sa ghiciti raspunsul.

    Mai spuneti ca trebuia sa sesizez politia. Nimic mai simplu, cunosc o gramada de politisti, unii cu posturi sus-puse. Ce puteau sa faca ei? Concret, nimic. Cum poate politistul sa vina peste medic si sa-l intrebe de ce a facut cezariana in loc de nastere normala? Ce pregatire are el pentru a judeca raspunsul primit?
    Va spun sincer ca nu am bagat nici un fel de pila la momentul ala, am cheltuit un munte de bani (cam in a treia zi am incetat sa mai tin socoteala) si, in final, cand am plecat de acolo, simteam pur si simplu nevoia sa-i afum afara ca pe soareci pe toti medicii si pe toate asistentele cu care avusesem de-a face. O singura exceptie, o sora-sefa care, macar, in schimbus spagii primite, facuse treaba ca lumea.

  3. anton spune:

    este adevarat. unii medici inca refuza plicul. dar foarte putini. si, din pacate, au nevoie de plicul ala ca sa traiasca. un medic stagiar are un salariu mizer, sub un muncitor necalificat in constructii si lui nu-i da nimeni bani, acestia merg la profesori, la asistente… pana la urma statul roman a reusit sa compromita o meserie care se practica sub juramant si de care depinde viata oamenilor…

  4. gogu spune:

    nu mai dati spaga mai ales medicilor anuntati politia si presa faceti flagrante filmatii numai asa mai putem schimba ceva,locul spagariloe e PUSCARIA!

Lasă un răspuns

