Sherlock Holmes by Guy Ritchie, fidel lui Conan Doyle, nu serialelor TV

 Spectatorii mai obişnuiţi cu Sherlock Holmes din diversele ecranizări decât din scrierile lui Arthur Conan Doyle vor avea probabil un şoc să constate că „monstrul raţional” dă cu pumnul în filmul lui Guy Ritchie mai zdravăn decât Piedone şi mai cu metodă decât Bruce Lee. Şi totuşi, acest Holmes, deşi plasat într-o poveste pe care Conan Doyle n-a scris-o, este din foarte multe puncte de vedere mai apropiat de creaţia scriitorului scoţian decât diverşii inşi cu mutre de prepelicari firavi şi cu căciuli tip „deerstalker cap” purtate prin mijlocul Londrei.

 Realitatea este că Holmes-ul lui Arthur Conan Doyle n-a fost niciodată un şoarece de bibliotecă: dimpotrivă, extraordinara sa capacitate de deducţie este secondată de excelente abilităţi de luptător. Încă din „Semnul celor patru”, roman apărut în 1890, la începuturile „carierei literare” a personajului Sherlock Holmes, detectivul este prezentat ca un formidabil practicant al boxului fără mănuşi.  Aşa că scena din filmul lui Guy Ritchie, în care Holmes luptă şi învinge într-o gală de bare-knuckle boxing, nu este altceva decât prezentarea backgroundului  personajului, nu o expresie a obsesiei  regizorului pentru luptele ilegale. 

 De altfel, multe alte detalii din filmul lui Guy Ritchie sunt fidele operei lui Arthur Conan Doyle, nu imaginii clădite de-a lungul ultimilor 40 de ani de diversele seriale de televiziune: camera neaeristă cu lunile, dezordinea, experimentele făcute pe câine, drogurile, trasul cu pistolul în living,  toate apar în romanele şi nuvelele care-l au ca personaj pe celebrul detectiv. Din foarte multe puncte de vedere, se poate spune că Guy Ritchie l-a reînviat pe adevăratul Sherlock Holmes, omorând surogatul creat din pudibonderie de televiziuni şi cineaşti în anii de după moartea lui Arthur Conan Doyle.

Later edit:  Surprinzător (sau nu), printre cei care dau grav cu mămăliga-n geam apropo de filmul ăsta, se numără şi CTP.  Care, desigur, din motive asupra cărora nu insist aici, preferă ecranizările cu insul scheletic cu mutră de prepelicar şi căciulă deerstalker. Cu toate astea, recunosc ca m-aş fi aşteptat de la el la ceva mai multă înţelegere a personajului lui Arthur Conan Doyle, personaj care e departe de a fi un unidimensional super-creier pe două picioare (ăsta chiar apărea pe ici pe colo prin cărţi, fiind fratele lui Sherlock, Mycroft).  Nu că ar fi prima oară când l-am supraevaluat pe CTP…

12 Responses to Sherlock Holmes by Guy Ritchie, fidel lui Conan Doyle, nu serialelor TV

  1. Acesta este raspunsul meu la comentariul tau, la postarea mea de remembering despre perioada in care lucram la „Cotidianul”. Ii dau copy/paste aici, ca sa vad daca ajunge din nou in spam si afli de el iarasi peste trei luni =)):

    „In primul rand, nu inteleg in care lista de spam a akismetului am fost adaugat. In a ta sau in a cui? Ca in a mea nu pot fi. Si daca da, scoate-ma, ca nu cred ca am ajuns acolo singur. Akismetul poate fi “anuntat” si “invatat” cand greseste si pune in spam ce nu trebuie. Iti ofera si statistici, in care-ti si spune unde a gresit. In al doilea rand, in comentariile acelea te rugasem sa-mi dai un e-mail cu numarul tau de telefon, ca sa stam de vorba. Iata o dovada ca stau de vorba cu cei anti-Basescu.

    Ma bucur ca ai vazut comentariile respective, dar vad ca nu vrei sa-mi dai telefonul tau, sa vorbim, asa cum vreau eu de ceva vreme.

    Te-am scos de pe lista de bloguri partenere, pentru ca blog partener inseamna cel putin linkshare, daca nu si alte forme de colaborare intre noi. Dupa cate stiu eu, nu am facut linkshare. Sau, daca am facut, nu am reusit sa ma regasesc pe site-ul tau. Acum vad ca apar cu StareaPresei.ro in links. O sa te pun la loc chiar acum, la randul meu. Totusi, as vrea sa am o discutie telefonica cu tine, in care promit ca nu te impusc 🙂 si subiectul este altul decat iti imaginezi, nu pro sau anti-basescianita unuia sau altuia.

    Nu are nici o treaba orientarea ta politica pro sau anti Baselu. Dupa cum observi, daca analizezi putin lista mea de site-uri din blogroll, acolo sunt unii care sunt anti-Basescu, precum Stelian Muscalu, de exemplu. Si nu este singurul. Daca vrei, putem discuta si asta: lipsa de argumente valide a celor care sunt anti-Basescu.

    Accept insa faptul ca unii sunt anti-Basescu, chiar si din motive care-mi scapa sau pe care nu le inteleg, neavand destula inteligenta pentru aceasta, cu conditia ca tipii respectivi sa nu devina abjecti in comportamentul public.

    O sa-ti dau cateva exemple. Pe Andrei Badin, pe care-l cunosc de o eternitate si l-am respectat mai mult decat stie, l-am scos din lista, dupa ce s-a tavalit prin mizeria aceea cu violata luata din “Tricolorul” si resapata.

    Pe Ovidiu Zara, pe care-l cunosc tot de pe la inceputul anilor ‘90, l-am scos din blogroll dupa ce m-a scos el primul dintr-al lui. Anterior, i-am inghitit mult timp comentarii de promovare la tot felul de bazaconii intoxicatoare politic, pe care le scria la el pe site si apoi le dadea link la postarile mele, ca sa le citeasca aceia care intrau la mine.

    Pe de alta parte, te rog sa ai amabilitatea sa constati ca o serie de site-uri foarte bune pro-Basescu nu sunt in blogroll-ul meu. Bleen lipseste. Chiar daca poate nu esti de acord cu argumentele lui, trebuie sa recunosti ca e bun. Lipsesc si Cristian Preda, si Marius Lazurca, si Mihail Neamtu, si Catalin Avramescu. Si Traian Ungureanu, si Politeia, si Bogdan Ivascu. Ti-am luat la rand doar cateva site-uri de la Vova Tismaneanu din lista, iar daca ma infig putin in tot paienjenisul de site-uri care se interlinkeaza, ies vrei 50 lejer. Nu sunt in blogroll-ul meu. Daca voiam sa-mi fac o colectie de pro-Basescianisti completa (cu baieti destepti, nu cu urlaci de profesie) aveam de unde.

    Ca sa revin la tine: mi se pare mai valid argumentul ca nu-ti place fata lui Traian Basescu, ori ce cravate viole(n)te poarta, decat sa vii, cum fac unii, cu teoria flotei prapadite-n anii ‘90, ori cu casa din Mihaileanu, ori poate cu nenea Honorius la ‘naintare, ca ma apuca si cascatul de plictis. Evident, Prigoana Jr. este un pusti necopt.

    Personal, eu cred ca, la chestiile pe care le scrii pe site-ul tau, esti un tip prea destept ca sa te cobori la o astfel de argumentatie facila, scoasa din cartile de povesti ale posturilor de televiziune iRealitatea si Antena 3.”

  2. optimvs spune:

    Acum stiam ca ai problema asta, si m-am uitat. Akismetul este serviciul anti-spam folosit de wordpress.com, si in general functioneaza foarte bine. Nu ai cum sa-i „spui” ca greseste, poti doar aproba un comentariu aflat in folderul de spam, dar ma indoiesc ca interpreteaza asta drept un feedback. Nu are, ca la yahoo mail, butonul „not spam”. In tot cazul, din cateva mii bune de spamuri pe care le-a blocat in 2009 la mine, numai 4 erau greseli. Ar trebui sa sapi putin sa vezi cum ai ajuns pe listele de spam.

    Acestea fiind zise, linkul ala cu starea presei e acolo de prin vara, de cand am avut discutia respectiva. Daca te uiti pe la inbound links la tine in admin, cred c-o sa-ti dai seama.

    Revenind la oile noastre, daca imi spui o adresa personala de mail, nu admin@stareapresei.ro, evident ca-ti dau numarul, ca doar nu-i secret :lol:. O sterg eu din comentariu dupa ce citesc.

    Cat despre Basescu samd, eu unul ma mir cum mai poate sa-l sustina vreun om trecut de 35 de ani, dupa faza cu aia mica la Bruxelles. Vorba aia, urla Ceausescu-n el si Nicu-n aia mica :lol:.

  3. cenusarul spune:

    legatura fiind urmatoarea: basescu, acest guy ritchie al operei romane. s-a ales prafu’ de-a saptea arta…

  4. optimvs spune:

    Mai degraba acest Hatchet Harry de la Golden Slitz 😆

  5. cenusarul spune:

    pe fratele lui sherlock, creierul cu 2 picioare, il chema Mycroft sau Microsoft? 🙂

  6. cenusarul spune:

    auzi maestre, te rog sa nu mai da linkuri la ce degaja blenderul lui CTP, dupa ce si-a bagat omu’ creierul acolo… Pe bune, crezi ca am rabdare sa citesc bazaconiile alea scrise pe capacul veceului? Tu ai vazut ce lunga si incalcita e cugetarea pacientului? Exact ca dara de sange lasata de muribund prin labirint. Te-ai prins ca ctp e de pe k-pax si trebuie ignorat, incepand cu eseurile lui despre cinematografie?

  7. optimvs spune:

    Culmea e ca uneori CTP-ul o nimereste apropo de filme, vezi cazul „Restul e tacere”. Am insa impresia ca, la fel ca in orice alt domeniu de altfel, il deranjaza organic succesul de public. Pe care el si l-a dorit cu ardoare ca scriitor, dar pe care n-avea cum sa-l aiba.

  8. nice spune:

    mie „restul e tacere” mi s-a parut un film slab, creat din episoade fara legatura intre ele, un fel de succesiune de mici gaguri, cu caricaturi de personaje. Doar seful politiei, interpretat exceptional de Florin Zamfirescu, buscula plictiseala… Mult sub „filantropica”.
    revenind la ctp, pe el il mai deranjeaza si violenta; nu pentru ca isi trag baietii pumni in gura, ci pentru ca nu stie el box. Ca daca ar fi practicat, s-ar fi bagat si aici. asa, ramane un outsider, un chibit neinsemnat, bun doar sa-l critice pe doroftei cand pica la cantarul oficial….

  9. optimvs spune:

    Cu „Restul e tacere” eu zic ca gresesti grav. Am explicat aici, in cateva cuvinte, de ce. https://optimvs.wordpress.com/2008/03/08/restul-e-tacere-un-caranfil-de-oscar/

    Dar cu CTP cred ca ai dreptate. Iar ala cu Doroftei a fost unul din cele mai rusinoase articole scrise vreodata de el.

  10. nice spune:

    „restul e tacere”:
    -incepe lungit si fara legatura cu o inmormantare, la fel ca gramada uriasa de filme care incep cu o inmormantare. deh. oamenilor le plac inmormantarile…
    -scenele n-au legatura intre ele, sunt introduse si se termina brusc, vorba proverbului etrusc. Alta rima n-am gasit.
    -scena din cismigiu cu discutia de la masa, de la terasa monte carlo n-are legatura cu nimic.
    -o senzatie de artificial se dgaja pe tot parcursul filmului.
    -i-a placut mult si lui ctp http://www.gandul.info/opinii/un-film-de-cinema-2441708
    Subtire filmul, regret.

  11. question spune:

    CTP poate ca agreeaza versiunea geek-ish a lui Sherlock pentru ca asa se simte el e dinauntru: geek si egghead. Asta e. Nu are omu’ cum sa-si lase muschi la varsta asta. 😀

  12. optimvs spune:

    Mai, o sa razi, dar CTP e intr-o forma fizica buna pentru varsta lui, are perioade in care baga 2 ore de tenis pe zi 5 zile pe saptamana, si jucate tare, nu stil pensionari. Problema lui e de ordin psihologico-intelectual.

Lasă un răspuns

