Sfaturi pentru freediverul incepator

 Vazandu-i azi pe cativa nemti care se straduiau, bietii de ei, sa se scufunde pe la vreo trei-patru metri si nu reuseau 😆 am realizat brusc ca exista o gramada de oameni care fac snorkeling dar in vocabularul carora nu a intrat cuvantul freediving, si care ignora cele mai elementare tehnici care iti permit o scufundare corecta si sigura.

 Cum o imagine face cat o mie de cuvinte, iar un filmulet probabil ca bate milionul, mai jos gasiti si un clip cu cateva explicatii. Inainte de asta sa facem insa ABC-ul „meseriei” 😀 :

 1. Folosind combinatia potrivita intre costumul de neopren si lestul de plumb, corpul omenesc trebuie adus la nivelul la care nici nu se ridica singur din apa si nici nu se scufunda (neutru). Cu tot echipamentul pe tine, stand vertical in apa, linia apei trebuie sa-ti ajunga la nivelul ochilor. Daca tinzi sa te scufunzi pui un neopren pe tine, daca iesi din apa ca un dop adaugi plumb la centura. (asta pentru scufundarile in miezul verii, cand oricum iti ajung doar cagula, ciorapii si manusa de pe stanga 😀 ) 

 2. Centura de freediving trebuie sa fie elastica (nu sunt bune cele standard de scuba) pentru ca te scufunzi brusc cu capul in jos si nu vrei sa-ti vina lestul in cap. De asemenea, trebuie sa aiba catarama care se descheie dintr-o singura miscare, ca sa poti scapa imediat de ea in caz de pericol.

 3. Baliza este obligatorie, nu numai pentru semnalizare, ca sa nu dea vreo barca peste tine, ci si pentru ca poate fi folosita ca spatiu de stocare si de transport , iar in ultima instanta si ca mijloc de salvare.

Atentie, din clip lipseste exact momentul in care pomeneam cuvantul baliza (camera salveaza fisiere de cate 3.2gb si video joinerul pe care l-am folosit este o duda) dar despre ea este vorba cand spun ca poate fi folosita in felurile mentionate mai sus.

4. Labele de freediving sunt lungi(90-110cm), relativ flexibile si cu footpocket cu calcai. Se incalta cu ciorapi de neopren, nu cu botosi, ca labele de scuba cu calcaiul liber. Necesita ceva antrenament pentru a fi folosite, dar sunt extrem de utile cand vine vorba de o deplasare rapida pe sub apa.

5. Masca trebuie sa aiba volum cat mai mic, altfel o sa trebuiasca sa faceti o gramada de manevre de egalizare a presiunii din urechi in timp ce coborati.

14 Responses to Sfaturi pentru freediverul incepator

  1. vlad spune:

    bine ca stiu cum sa ma imbrac luni cand ma duc la serviciu : )

    Cred ca ar trebui scris in engleza ca in Romania cred ca numeri pe degete pe astia care…, cum le zice… care fac ce faci tu! : )))

  2. optimvs spune:

    Hai mai, ca mai sunt taranii ajunsi de la sapa ditrect la oras la prima generatie, si care se uita la filmulet si cred ca a fi neutru in apa inseamna sa faci pluta 😆 😆 😆

  3. Bogdan Mitoc spune:

    Apropo, pe la ce adancime maxima te-ai scufundat?

  4. Mitoc Bogdan spune:

    Salut!!!
    Ne zici si noua pe la ce adancime ai ajuns?

  5. Mitoc Bogdan spune:

    Apropo, de ce imi stergi mereu ce postez? Era pur si simplu o intrebare: la ce adancime maxima te-ai scufundat?
    Nu-i nicio problema, o sa te intreb asta zilnic.

  6. Mitoc Bogdan spune:

    Ok, se pare ca a reaparut postul meu de azi. Nu insa si cel de ieri.

  7. optimvs spune:

    Salut Bogdan.

    Nu a sters nimeni nimic, toate comentariile tale isi asteptau aprobarea. Tu vedeai ultimul comentariu postat de tine, dar in italice si cu mentiunea „comentariul tau asteapta aprobarea”. Daca intrai din nou pe blog in alta sesiune de browsing, nu mai apareau comentariile deja postate dar care asteptau sa fie aprobate.

    Adancimea maxima de care sunt sigur este 16.2 m. Am mai avut niste scufundari destul de adanci in decursul timpului, dar la vremea aia nu aveam cu ce sa masor exact, asa ca nu vreau sa fac presupuneri.

    Cum in general ma scufund singur, nu mi-am propus sa bat recorduri de adancime, mai ales ca ma intereseaza mai ales latura de spearfishing. https://optimvs.wordpress.com/2011/06/26/spearfishing-in-cipru/

  8. Mitoc Bogdan spune:

    Am inteles acum de ce „imi dispareau posturile” :)). Daca esti pasionat de freediving si spearfishing te astept la sectiunea de freediving.
    Mai era cineva acolo acum ceva vreme cu nickul „Adrian”, un tip foarte documentat si poate putin prea „despicator de fir in patru” 🙂 Nu stiu daca esti acela dar, chiar daca esti sau nu, te asteptam acolo.
    Suntem un grup pasionat de scufundari libere organizati deja in prima asociate de acest fel din tara.

  9. optimvs spune:

    Bogdan, vezi ca ti-am eliminat linkul din mesaj. Cata vreme eu n-am linkuri acolo si reciproca ramane valabila.
    Eu sunt persoana respectiva, dar chiar nu ma intereseaza sa particip in medii virtuale unde bagatorii de seama sunt lasati sa strice discutii cu care nu au, de fapt, nici o legatura (cred ca stii la ce ma refer).. Prefer sa-mi canalizez timpul si energia spre forumurile mari de afara, unde asemenea comportamente nu sunt tolerate.
    Stiu de asociatie, Sergiu are numarul meu.

  10. Mitoc Bogdan spune:

    Ok, am inteles, fiecare cu optiunile lui. Nu iau partea nimanui dar, sper totusi sa te razgandesti. Apneistii sunt mai „linistiti” decat scubadiverii, probabil inclinatia spre meditatie este de vina.

  11. optimvs spune:

    Bogdan, ai mailul meu aici https://optimvs.wordpress.com/contact/ ca sa nu facem chat pe blog :).

  12. Nanuc spune:

    Salut, am vizionat articolele tale despre spearfishing si mi s-au parut interesante. Am cautat prin Romania grupuri de persoane care fac spearfishing pentru schimb de pareri, informatii, etc… dar din pacate nu am gasit. Am reusit totusi sa fac anul asta in Thassos ceva spearfishing dar daca eram indrumat de un cunoscator experienta era mai placuta. Astept mai multe poze si impresii (ce sa faci, unii isi traiesc viata si prin ochii celorlalti).

  13. rolex spune:

    unde pot gasi legea care permite vanatoarea subacvatica?

    • optimvs spune:

      O gasesti in Grecia, in Cipru, in Turcia si in alte tari din zona unde romanii practica acest sport. Habar n-am care este legislatia actuala in Romania, nu m-a interesat niciodata sa practic sportul asta la noi pentru ca nu mai frecventez litoralul nostru de foarte multa vreme.
      Pana acum cativa ani arbaletele si pustile pneumatice pentru spearfishing se supuneau autorizarii, ultima modificare a legii referitoare la arme si munitii le-a trecut la detinere libera.

Lasă un răspuns

