Messi şi Cristiano Ronaldo, vedetele de mucava ale marketingului, nu ale fotbalului

 Huiduielile copioase cu care a fost primit pe Maracana anunţul că Messi a primit  (din partea sponsorului CM Adidas) balonul de aur pentru cel mai bun jucător al turneului final au demonstrat, dacă mai era nevoie, că publicul s-a cam săturat de vedetele de mucava propuse de marketingul fotbalistic al începutului de mileniu.  Iar această finală scrâşnită, pe care Schweinsteiger a terminat-o arătând ca un luptător de MMA, cu faţa plină de sânge, a fost perfectă pentru a demonstra, dacă mai era nevoie, că o creaţie artificială gen Messi nu rezistă la contactul cu realitatea dură a celui mai important meci din lume, jucat odată la patru ani în faţa întregii planete.

 Hipnotizaţi de avalanşa de date furnizate de statisticile moderne, capabile să-ţi spună şi de câte ori a sughiţat un beţiv din tribune pe durata meciului, ziariştii sportivi, sponsorii  şi chiar o parte a publicului au cam uitat că nu driblingurile fabuloase din vreun meci Napoli – Bari l-au făcut uriaş pe „butoiaşul cosmic” Maradona, ci modul în care a condus din teren Argentina spre doua finale CM consecutive, dintre care una câştigată.  Şi aşa se face că în ultimii ani au ajuns să fie consideraţi titani ai fotbalului Messi şi Cristiano Ronaldo, două vedete de mucava care dau chix la fiecare turneu final pe care-l joacă, în vreme ce fanii lor contabilizează fericiţi golurile marcate contra lui Levante, Getafe şi a altor asemenea „superechipe” din campionatul spaniol.

 Am spus încă de la turneul final din 2010 că o Argentină care îl avea pe Maradona în teren n-ar fi pierdut cu 4-0 un meci cu Germania nici dacă nemţii intrau cu tancurile pe teren, iar CM 2014 a confirmat faptul că Messi nu-i Maradona cum nu-i gâsca lebădă.  Cât despre bietul Cristiano Ronaldo, specializat în lacrimi vărsate pe teren, nu cred că se poate spune mai mult decât că va rămâne pentru cel puţin câteva decenii de-acum încolo fotbalistul preferat al comunităţii gay. În materie de „cel mai mare fotbalist din lume” însă, simpla adăugare a lui pe o listă cu Maradona, Pele, Cruyff, Zidane şamd pare o imbecilitate, din moment ce singura realizare la nivel de echipă naţională a acestui fotbalist ajuns totuşi la 29 de ani este faptul că a rezolvat un baraj cu Suedia…

 Realitatea este că, în momentul de faţă, pur si simplu nu avem nici un jucător de super-clasă, genul „lider de echipă care trage pe toată lumea după el la un turneu final”. Iniesta, Robben, Ibrahimovic, Suarez, Lewandowski şamd sunt oameni care pot fi decisivi, care sunt în stare să se adune şi să facă meciuri mari în momente cruciale, chiar să aducă trofee majore pentru echipele lor printr-un moment de sclipire, dar care nu prea schimbă de unii singuri soarta a două-trei meciuri la rând. Iar din spate nu vine mare lucru, cel mult columbianul James Rodriguez părând a avea potenţialul de a ajunge un top class autentic, dacă nu va fi distrus pe drum de marketingul dement şi de star-systemul din jurul fotbalului actual.

 În schimb, avem o Germanie care câştigă pe merit turneul final din 2014  deşi golgeterul ei la două CM-uri consecutive, Thomas Muller, este un fotbalist din specia „sare mingea din el ca din colţul mesei” sau „să nu-şi rupă vreun picior dacă încearcă un dribling”. Asta în vreme ce Klinsmann sau Rudi Voller, fără a fi nişte virtuozi din specia lui Maradona, nu erau în nici un caz nişte străini de minge care să se impună în faţa adversarului doar prin numărul de kilometri alergaţi şi prin recuperările făcute. Lucru care, până la urmă, ne arată doar că, în vreme ce proştii numără câte boabe a dat Cristiano Ronaldo în vreun meci de cupă cu Numancia, fotbalul răsplăteşte în continuare pe cei care pun osul şi care dau totul pentru Naţionala lor. Dacă au şi talent cu atât mai bine, dar nu obligatoriu. Pentru că, între un luptător fără mare talent şi un talent care se plimbă pe teren aşteptând să se dea adversarul la o parte pentru că a făcut el multe reclame la Turkish Airlines, cel care va ridica trofeul suprem va fi întotdeauna luptătorul.

P.S. Dacă Messi alerga şi el 15 kilometri cum a alergat Thomas Muller şi reuşea să dea ceva mai multe pase decât a dat portarul german Neuer (nu râdeţi, chiar a dat mai puţine) credeţi că Argentina mai pierdea finala? Eu unul mă cam îndoiesc, deşi ţin cu Germania de când mă uit la fotbal. Sunt bune şi statisticile astea la ceva, dar când compari mere cu mere sau kilometri alergaţi în finala CM cu kilometri alergaţi în finala CM…

4 răspunsuri la Messi şi Cristiano Ronaldo, vedetele de mucava ale marketingului, nu ale fotbalului

  1. cobol spune:

    Hai ca esti rau. A meritat Messi balonul de aur, doar a stralucit in meciul ala cu Iranul.
    Ce erau sa faca si aia de la Adidas daca Robben are alt sponsor?

  2. optimvs spune:

    Puteau sa-i dea de pilda trofeul lui Schweinsteiger si pe urma faceau nsnpe reclame cu el ridicand trofeul cu fata insangerata etc. Dar ma rog, probabil ca imaginile astea barbatesti nu se mai poarta, mai bine pui un piticut autist in reclame…

  3. Burgermeister spune:

    Messi tot a ajuns in finala, fie si dus acolo de echipa, dar Cristiano chiar a terminat foarte repede cu turneul final. Si a fost penibil de la un cap la altul, in toate meciurile din grupa, o sclipire n-a avut.

    Ce zici insa de Neymar?

  4. optimvs spune:

    E greu de evaluat Neymar, avand in vedere halul in care s-a prabusit echipa fix la primul meci fara el, dar si in fata unui adversar mult mai tare decat oricare dintre cei intalniti pana atunci. Oricum, pana la accidentare fusese MULT mai implicat in joc decat Messi sau Cristiano Ronaldo, macar din punctul asta de vedere merita apreciat.

    Una peste alta insa, nici el nu mi s-a parut un lider de echipa gen Maradona, Pele samd.

Lasă un răspuns

Completează mai jos detaliile despre tine sau dă clic pe un icon pentru autentificare:

Logo WordPress.com

Comentezi folosind contul tău WordPress.com. Dezautentificare / Schimbă )

Poză Twitter

Comentezi folosind contul tău Twitter. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Facebook

Comentezi folosind contul tău Facebook. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Google+

Comentezi folosind contul tău Google+. Dezautentificare / Schimbă )

Conectare la %s

%d blogeri au apreciat asta: