Cât a contat facebook-ul în victoria lui Iohannis?

Am asistat zilele astea la un adevărat delir pe tema online-ului (în general) şi a facebook-ului (în particular) care l-ar fi învins pe Ponta şi l-ar fi făcut preşedinte pe Iohannis. Tot felul de ciumeţi care nu ştiu să facă nimic concret şi se pricep doar să-şi posteze unul altuia comentarii pe blog sau să-şi dea unul altuia like pe facebook ( de pe cele câteva zeci de conturi pe care şi le-a făcut fiecare) se agită, îşi dau importanţă sau chiar îşi oferă „serviciile” unui PSD evident derutat de o înfrângere pe care n-o înţelege. Iar oamenii se uită la cele peste 1 milion de like-uri pe care le are contul lui Iohannis de pe facebook şi îşi zic „da dom’le, se schimbă lumea”.

Nimic mai fals. Campioana campaniilor pe facebook a fost Monica Macovei, cea care era să fie bătută şi de Dan Diaconescu. Dacă facebook-ul făcea preşedinţi, dacă o campanie puternică desfăşurată în online era cheia succesului, Monica Macovei câştiga alegerile din primul tur. Cu alte cuvinte, dacă sunt decuplate de viaţa reală, ca în cazul lui Macovei, online-ul (şi implicit facebook-ul) nu înseamnă aproape nimic. Băgând bani cu nemiluita în campanii pe online provoci doar o furtună într-un pahar cu apă şi te prosteşti singur, privind comentariile, like-urile şi share-urile care se prăvălesc de pe sute sau mii de conturi fără să-ţi dai seama că în spatele lor sunt doar câteva zeci de ciudaţi cu care ţi-ar fi ruşine să fii văzut pe stradă.  Cam asta a făcut şi Băsescu în ultimii ani de mandat, cu rezultatele pe care le ştim. S-a scăldat în realitate paralelă pe care i-o crease Lăzăroiu în online, în vreme ce au existat momente (ca în 2012) în care România reală i-ar fi pus ţeasta într-un par.

Pe de altă parte, e clar că milionul de like-uri de pe contul de facebook al lui Iohannis nu a venit din neant,  la fel ca şi sutele de mii de like-uri ale lui Ponta. Cu alte cuvinte, vreo 15% dintre alegătorii români sunt suficient de activi pe net cât să dea un like pe facebook candidatului preferat.  La fel de clar este însă că aceşti alegători sunt împărţiţi între cei doi candidaţi aproape în aceeaşi proporţie în care s-au împărţit şi alegătorii „offline” (Ponta are 755000 de like-uri, Iohannis avea puţin sub un milion în seara alegerilor, cele primite ulterior fiind mai degrabă efectul victoriei).  Deci (cu aproximaţie desigur) avem cam 1.700.000 de voturi din care Ponta a luat 750.000 iar Iohannis 950.000 asadar scorul de pe facebook este 55,8% pentru Iohannis vs 44,2% pentru Ponta. Uluitor de aproape de rezultatul scrutinului comunicat de BEC ( 54.43% Iohannis  vs  45,56% Ponta)

Concluzia logică  este că PSD-ul nu a avut „o problemă în online”, campania desfăşurată de oamenii lui Ponta  nefiind cu nimic mai bună sau mai proasă în mediul virtual decât în România reală. Problema a fost că românii se săturaseră de RMGC, de Chevron, de baroni, de imunităţi, de ciocoism şi mârlănie, de tupeul tip „eraţi umil când aţi venit la mine în birou, domnule Iohannis” afişat cu nesimţire de Ponta în dezbaterea televizată.  Facebook-ul nu a fost decât un vehicul prin care românii de rând şi-au împărtăşit unul altuia părerile, nu „unealta minune” cu care se fac preşedinţii. Faptul că locul discuţiilor purtate la o cafea, în parc şamd a fost luat de o butonare tâmpă în faţa calculatorului/tabletei/telefonului  nu schimbă cu nimic datele problemei: opţiunile politice se propagă cel mai bine din om în om încă din antichitatea clasică şi nu sunt semne că această realitate se va schimba prea curând, chiar dacă mijlocul de comunicare se schimbă. Iohannis a câştigat ca urmare a revoltei alegătorului român, revoltă văzută la cozile din diaspora şi la mintingurile de protest din ţară,   nu cu facebook-ul.

Până când vreun partid îşi va permite câteva zeci de mii de activişti cu acte în regulă pe facebook (adică oameni reali cu conturi reale, prieteni reali pe care să-i influenţeze şamd)  o campanie trăznet în online va fi doar mijlocul prin care să te prosteşti singur cum a făcut Macovei. Pentru ca pe urmă, când vine palma de la România reală, susţinătorii să îşi zică „la naiba, şi păream aşa de mulţi pe facebook, probabil ne-au furat ăştia pe la sate că n-am avut membri în secţiile de vot”…

 

8 răspunsuri la Cât a contat facebook-ul în victoria lui Iohannis?

  1. Mihai P spune:

    Erau unii care ziceau si in ziua alegerilor ca Macovei ia 15%. Vorba ta, se numarasera pe facebook si credeau ca sunt multi.
    Ar fi interesant de stiut cati romani se informeaza zilnic pe de pet, nu cati folosesc zilnic netul cum ne comunica acum statisticile. Alea ii includ si pe cei care citesc un mail. Tinta unei campanii in online ar fi cei care petrec zilnic macar 30 de minute pe net, care citesc site-uri de stiri si asa mai departe. Iar astia cred ca sunt cam putini in Romania.

    • optimvs spune:

      Nu numai ca sunt putini dar apartin in mare parte si unei categorii de varsta destul de restranse. De pilda e clar ca numarul oamenilor peste 50 de ani care isi iau zilnic stirile de pe net este infim. Iar astia sunt o categorie care merge la vot chiar si in momentele in care nu exista valuri de entuziasm, cu alte cuvinte sunt cei care iti rezolva alegerile locale, europarlamentare samd.
      Online-ul este absolut vital pentru categoria de varsta sub 30 de ani, dar acesti alegatori sunt o masa destul de volatila, care vine masiv la vot doar cand alegerile respective creeaza emotie samd.

  2. GreuDeGasitID spune:

    Am citit interviul aluia care a condus campania pe net a lui Iohannis. Si nu am priceput ce a facut asa deosebit. Se pare ca nici nu a facut.

    • optimvs spune:

      Presupunand ca avea omul mari secrete e clar ca nu le spunea in public. Dar la alegerile astea a fost foarte clar care a fost cartea castigatoare – candalul cu votul din diaspora. Si n-a avut cine stie ce legatura cu online-ul samd.

  3. cenusarul spune:

    au sunat oamenii acasa si au zis ca nu mai trimit 1 euro daca babacii voteaza ponta! Asta e on-line-ul lui Bell. + sperietura pe care le-a tras-o PSD oamenilor, cu lozinca „Doar ponta”!

    • optimvs spune:

      As crede scenariul asta daca pierdea Ponta copios in zonele alea defavorizate in care mai toti oamenii apti de munca sunt plecati in stainatate. Doar ca in zonele alea primarul PSD (fie el cu state vechi sau racolat acum cu legea traseismului) incoloneaza pensionarii de la CAP si ii mana la vot cum se deschide sectia de votare. Iar aia care sunt vazuti pe urma la sectie sunt luati la ochi.

  4. Eu sunt in Italia (Torino). Am sunat acasa si i-am spus mamei sa mearga la vot. NU i-am spus cu cine sa voteze, i-am spus atat: „aici nu putem vota, macar tu du-te si voteaza. Nu ma intereseaza cu cine votezi, mergi si voteaza.”
    Mai pe seara am intrebat-o cu cine a votat. Cu Ponta? „Cum sa votez cu Ponta, Cristian!?”, asa mi-a spus.🙂
    –––––––-
    Si eu prima si ultima data cand comentez aici. Pe bune ca trebuie sa ma loghez ca sa spun 3 lulele!? De asta blogurile „celelalte” au atat trafic, ca nu pun conditii idioate pentru a putea scrie un comentariu…

    • optimvs spune:

      Pe bune, e caldura mare la Torino pe final de februarie? =)) Nu e obligatoriu sa te loghezi cu facebook ca sa comentezi, e o chestie optionala.

      In rest, zau ca eu unul nu ma zbat pentru cititori care nu pricep atata lucru si singuri.😉

Lasă un răspuns

Completează mai jos detaliile despre tine sau dă clic pe un icon pentru autentificare:

Logo WordPress.com

Comentezi folosind contul tău WordPress.com. Dezautentificare / Schimbă )

Poză Twitter

Comentezi folosind contul tău Twitter. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Facebook

Comentezi folosind contul tău Facebook. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Google+

Comentezi folosind contul tău Google+. Dezautentificare / Schimbă )

Conectare la %s

%d blogeri au apreciat asta: